Laat me je meenemen naar rommelmarkten en beursjes, naar Oostende en omstreken, naar de zee en de duinen, naar tweedehandswinkels en doe-het-zelf-projectjes, naar overzeese avonturen, maar vooral... laat me je meenemen naar mijn thuis.

zondag 11 januari 2015

Thailand deel 1: Bangkok

De 'Bangkok Experience' begint van zodra je de luchthaven verlaat: stomende, vochtige hitte beneemt je de adem. Wow! Dit moet ik even gewoon worden! De taxichauffeur (inclusief meest grappige 'tic  nerveux') brengt ons in volste ochtendspits naar onze guesthouse. Langs de baan zie je hier en daar adembenemende tempels en altaren, een kleurenpracht om U tegen te zeggen (en al dat goud! Als het blinkt word ik sowieso al dat tikkeltje enthousiaster...)! 

De wijk waarin onze guesthouse gelegen is, grenst aan Kao San Road (voor diegenen die niet op de hoogte zijn, het valt niet beter te beschrijven als 'hippie central' met gezellige bars en massagestudio's): de meest gezellige drukte die ik ooit al ervaren heb! Langs de weg staan overal kraampjes met kledij, handtasjes, fruit, eten, drank,... Tuktuk (driewielige brommer met overrdekte zitplaats met een interieur in ware kermisstijl) - chauffeurs spreken je constant aan om mee te rijden, kleermakers willen je de hand schudden om je dan aan diezelfde hand (die ze niet meer lossen) binnen te trekken in hun zaak, voetmassages worden in comfie stoelen op straat gegeven voor 120 baht (€3,00!!!),... Ik ken vriendinnen die, eenmaal hier aangekomen, hier waarschijnlijk van hun leven niet meer weg geraken (met veel liefde gezegd sweetie's!). We gaan op verkenning, eten de lekkerste Thaise gerechten, laten onze voeten masseren (en verbijten de op-het-randje-van draaglijke pijn). Dag 1 komt al redelijk vroeg aan z'n eind... wat wil je na een heenreis van een goede 24u! 



Dag 2. De weersvoorspellingen waren niet zo denderend voor vandaag, dus besloten we om naar verscheidene overdekte plaatsen te gaan om zo niet kliedernat te worden. Zo wou sweety eens de antiekmarkt in River City Center zien en zijn we dan beginnen wandelen richting station om onze tickets voor de nachttrein te boeken... Alleen had your's truly de plattegrond van de stad in de hotelkamer vergeten! Oeps! Dan maar beginnen wandelen in de richting die ik me herrinerde... Het rare aan Bangkok is dat het er echt niet proper en mooi uitziet, maar ik vind het hier zo gezellig en ik voel me ook erg veilig, zelfs nu ik de weg niet weet en ik hier in een wijk aan het wandelen ben waar ik geen andere toeristen zie. Gelukkig passeren we vlug een lokaal reisbureautje en kunnen we snel terug de route opnemen richting station. Na een enkele maal verdwalen, komen we daar dan ook aan. Daarna is het richting 'MBK center' (een overdekte markt/shoppingcenter) en daarna zijn we naar een rooftopbar gegaan. We hadden het even moeilijk toen we op de 17e verdieping in de lift achterom keken en zagen dat het een glazen lift was! Maar eenmaal aan de hoogte gewoon, werd het zicht adembenemender met de seconde. Gin & Tonic on the 20st floor in a bar called 'Heaven'? Why yes please! Een tuktuk bracht ons terug naar onze guesthouse... Slapen ging dit keer voor mij heel wat minder... Twas kassa kassa: jetlag



Dag 3. Na een ware strijd met onszelf om op te staan, besloten we vandaag de tempels te gaan bezoeken. We trokken richting rivier en namen de taxiboot naar What Po, de tempel van de liggende boeddha. Hoe alles hier blinkt en baadt in kleuren valt niet te beschrijven met woorden. De pracht en praal doet je mond openvallen. Het is ook mooi om te zien hoe respectvol alles er hier aan toegaat (schoenen uit en blote schouders bedekken bij het binnengaan van de tempels) en hoe de Thai omgaan met hun goddelijkheden. We wilden hierna nog het paleis bezichtigen alsook de 'Emerald Buddha' (gelegen op dezelfde site), maar verschillende factoren zorgen ervoor dat we al vlug beslisten om iets te eten en de ferry te nemen naar What Arun. Deze tempel heeft de stijlste trappen die ik in mn leven beklommen heb! Duizelingwekkend en ik mocht er niet teveel bij stilstaan of ik ging blokkeren! Eenmaal beklommen heb je wel een prachtig zicht van Bangkok en de rivier Chao Praya met aan de overzijde de tempels die we eerder bezochten. De laatste avond in Bangkok sloten we af met een etentje aan de oevers van de rivier. Zalig! 

Dag 4. We moesten vandaag al rond 11u uitchecken dus de ontwaakstrijd was al wat minder. De zakken bij de receptie gezet en weer op pad! Ditmaal naar de 'khlongs' (kleine waterwegen die doorheen Bangkok lopen en waar er allerlei markten op gehouden worden en er vanalles te beleven valt). Via de rivier en een sluizencomplex, vaar je de buitnwijken van Bangkok binnen. De oeverkanten zijn hier bezaaid met zelfgefabriceerde paalwoningen en de plaatsen die leeg staan of in uiterst verval zijn, worden terug ingenomen door de natuur. Paradijselijke vogels zoeken een schuilplaats als we passeren met de luidruchtige longtail-boot. Op de oever ligt hier en daar een varaan (de een al groter en draakachtiger dan de ander!). De krottige paalwoningen worden afgewisseld door prachtige villa's en tempels die baden in pracht en praal. Het is een interessante mix van schoonheid en verderf. Ik weet niet goed wat ik er exact van moet denken... 


De nachttrein richting Chiang Mai wachtte ons op en het vertrek was dus aan de orde! See you in three weeks bangkok! 

Geen opmerkingen: