Laat me je meenemen naar rommelmarkten en beursjes, naar Oostende en omstreken, naar de zee en de duinen, naar tweedehandswinkels en doe-het-zelf-projectjes, naar overzeese avonturen, maar vooral... laat me je meenemen naar mijn thuis.

donderdag 4 juli 2013

Gepimpt Krantenbakje

Dit is een 1-namiddag project. Heel makkelijk uit te voeren en dus voor iedereen mogelijk!

Benodigdheden
  • Krantenbakje (probeer de kringwinkel of rommelmarkt) in hout
  • Schuurpapier
  • Schoonmaakdoekje
  • Spuitverf (een basis- en een contrasterende kleur)
  • Blanke Lak (spuitbus of potje naargelang je eigen voorkeur)
  • Beschermende onderlaag

 
Stap 1
 
Haal de versiersels van het krantenbakje af (indien nodig).
 
Schuur het krantenbakje eerst met schuurpapier met grove korrel en daarna met fijne korrel.

 
Stap 2
 
Na het schuren verwijder je de stofresten het best door met een schoonmaakdoek alles droog te verwijderen. Vergeet de resten die in het bakje gevallen zijn, ook niet te verwijderen.

 
Stap 3
 
En dan begint het leuke werk: kleur toevoegen aan dat saaie bakje! Volg de instructies die op de spuitbus staan, die staan er namelijk niet voor niets op. Dit doe je ook best niet binnenshuis. Het stof kan namelijk overal (!!!) terecht komen en je huis een mooi kleurlaagje bezorgen... Geloof me, ik weet er alles van.
 
Zorg voor een beschermlaag onder het krantenbakje, zo blijven ook de stenen op straat proper.

 
Enkele lagen zullen hoogstwaarschijnlijk nodig zijn. Bij aankoop van de spuitbussen neem je er dus best een paar mee.

 
Uiteindelijk waren er bij mij 2 en 1 halve spuitbus nodig om een mooi egaal effect te hebben. Maar kijk eens wat een kleur!

 
Stap 4
 
De afgenomen versiersels worden best in een contrasterende kleur gespoten. Ik koos hier voor wit, maar wederom is dit afhankelijk van de eigen smaak.
 
Opnieuw de fournituren op de beschermlaag plaatsen en de instructies op de spuitbus volgen om een mooi effect te hebben.

 
En dit is dan het resultaat...

 
Stap 5
 
Eenmaal de fournituren droog zijn, bevestig je die terug op hun originele plaats op het krantenbakje. Ik koos ervoor om dit te doen met superlijm... Een klein ongelukje later (lees: een uur-en-half later, nadat ik de superlijm vakkundig via allerhande internettrucjes van mijn vingers probeerde te verwijderen!!!) was dit het resultaat.

 
Stap 6
 
Nadat het geheel goed droog is (best de dag nadien), moet er nog lak op het krantenbakje. Dit zorgt voor een leuke bling-bling afwerking i.p.v. een matte kleur.
 
Zorg voor een beschermlaag onder het krantenbakje en volg de instructies op de spuitbus voor een mooi resultaat. Verven met een kleurloze lak kan ook, maar duurt het wat langer.  

 
Na een paar uur drogen ziet het krantenbakje er dan zo uit. Klaar voor gebruik! Deze krijgt alvast een leuke plaats in mijn toekomstige hobbykamer.


Niet alleen krantenbakjes kunnen er zoveel beter uitzien met een ander kleurtje: salontafels, stoelen, kleine kasten,... Noem maar op! In kringwinkels en op rommelmarkten zijn er soms echte schatten te vinden. Van veel dingen is er iets mooi te maken die goed past in moderne huishoudens. Hopelijk gaan jullie aan de slag en creƫren jullie ook enkele mooie eyecatchers!
 
 
Groetjes!
 
 
-x- Miss Bfly -x-

Geen opmerkingen: